توسعه ایستگاه های هوشمند عوارض جاده ای چالش ها و راه حل ها

توسعه ایستگاه های هوشمند عوارض جاده ای چالش ها و راه حل ها

توسعه ایستگاه های هوشمند عوارض جاده ای چالش ها و راه حل ها #خبر-جدید

اخذ عوارض الکترونیکی در جاده ها نیازمند استفاده از ابزار های متعددی مانند سیستم های نظارتیمختلف و ترکیب این سیستم ها با سنسور های مختلف می باشد . هماهنگی این سیستم هاخود نخستین چالش برای ترسیم یک سیستم هوشمند اخذ عوارض می باشد .چالش بزرگ طراحان سیستم های هوشمند عوارض جاده ای ، یکپارچه سازی فناوری های مختلف با یکدیگر است ،هر کدام از این فناوری ها و تجهیزات بخشی از این سیستم هوشمند را می سازند و یکپارچه سازی آنها می تواند بزرگ ترین چالش باشد .این نظر خوزه لوئیس آونونوو مدیر کنترل ترافیک شهر ایندرا است.در سیستم هوشمند اخذ عوارض جاده ای ، تمامی قسمت ها از جمله برچسب هایی که باید بر روی وسایل نقلیه چسبانده شود ،

توسعه ایستگاه های هوشمند عوارض جاده ای چالش ها و راه حل ها
توسعه ایستگاه های هوشمند عوارض جاده ای چالش ها و راه حل ها


تجهیزات الکترومکانیکی نصب شده در جاده و اتوبان ها مانند آنتن ها ، دستگاه های ریدر ،دوربین های تشخیص وسیله نقلیه و بسیاری دیگر ، زیر ساخت های مختلف شبکه ، شامل شبکه های کابلی ،فیبر نوری ، آنتن های وایرلس ، سیستم های پردازش اطلاعات و بسیاری موارد دیگر کاملا هماهنگ باشند .در این بین استفاده از راهکار های یکپارچه سازی هوشمند و سناریو هایی که امتحان خود را پس داده اند می تواندمانع از بروز ترافیک های سنگین و در نتیجه معطلی ساکنان شهر ها و همچنین هدر رفت سوخت خودرو ها بشود .جلوگیری از این مشکلات می تواند در دراز مدت به کاهش آلودگی کمک کند .
گروه دیگری از کارشناسان معتقدند فناوری ها و یکپارچه سازی تجهیزات مختلف چالش اصلی نیستبلکه ناهمگونی پلاک خودرو ها ، جاده های غیر استاندارد و متعدد بودن سیستم های عوارض در اتوبان های مختلف که از استانداردیکسانی تبعیت نمی کنند می تواند به مراتب با اهمیت تر باشد و برای دستیابی به یک سیستم اخذ هوشمند عوارض جاده ای باید به این موارد توجه ویژه کرد .بطور کلی می توان این نوع از چالش ها را در کشور های مختلف به دو قسمت اصلی تقسیم کرد :
نخست کاهش میزان بودجه دولت ها برای حفظ و نگهداری و همچنین ساخت جاده ها می باشد .از سالها پیش درآمد های مالیاتی دولت ها از سوخت های فسیلی ، منبع مالی مناسبی در اختیار آنها قرار می دادتا برای نگهداری جاده ها ، کمتر دچار چالش شوند ،  در صورتی که با توسعه صنعت خودرو سازی و افزایش خودرو های برقی و هیبریدی
و عدم مالیات دولت ها بر این خودرو ها ، عملا بودجه ی مناسبی جهت راهسازی و راهداری بخصوص در کشور های در حال توسعه وجود ندارد .این موضوع حتی در کشور های پیشرفته از جمله ایالات متحده نیز خود نمایی می کند .
مشکل دیگر ، اولویت و تامین بودجه جهت ساخت جاده های جدید ، پل ها ، تونل ها و …
در رقابت با سایر بخش های مهم مانند بهداشت و آموزش در دولت هاست ، این چالش به خصوص در کشور هایی که استفادهاز وسایل نقلیه شخص در آنها رشد چشمگیری داشته ، بیشتر خود نمایی می کند .( کشور هایی مانند هند ، چین ، اندونزی ، فیلیپین ، شیلی و … )
در این بین جمع آوری هوشمند عوارض جاده ای می تواند یک راهکار مناسب برای کاهش بودجه دولت ها باشد ،اخذ مالیات از خودرو ها بر اساس وزن آنها در مورد کامیون ها( WIM ) ، درآمد ارتباط وسایل نقلیه به زیر ساخت های موجود در جاده ها ( V2I ) و مواردی از این دست باعث می شودکه عوارض هر وسیله نقلیه ای در هر بار تردد با دفعه پیشین تفاوت داشته باشد و این قیمت گذاریپویای عوارض جاده ای می تواند مشکل کاهش بودجه را حل نماید .اخذ عوارض بیشتر از وسایل نقلیه ای که در ساعات اوج ترافیک قصد عبور از مراکز شلوغ را دارندنیز می تواند یک راهکار دیگر جهت جبران کاهش بودجه دولت ها در حوزه نگهداری جاده ها و راهسازی باشد .همواره نگرانی های در خصوص پذیرش سیستم های هوشمند عوارض جاده ای وجود دارد ،تجربه نشان داده که سیستم هایی که شهروندان نسبت به آنها دید مثبتی دارند ، در زمان کوتاهی بازدهیقابل قبولی داشته اند و این نکته ی مهمیست که دولتها باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند .قیمت عوارض و کیفیت خدمات بر میزان رضایتمندی افکار عمومی تاثیر مستقیمی دارد.

منبع :مجله asmag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *