‌برای اتصال به اینترنت چه روشی بهتر است، کابل شبکه یا وای‌فای؟

‌برای اتصال به اینترنت چه روشی بهتر است، کابل شبکه یا وای‌فای؟

‌برای اتصال به اینترنت چه روشی بهتر است، کابل شبکه یا وای‌فای؟

یکی از سوالات رایج کاربران فضای مجازی در نحوه اتصال به اینترنت خلاصه شده است. بسیاری از کاربران سوال می‌کنند زمانی که هر دو گزینه در دسترس است چه روشی برای اتصال به اینترنت مناسب است؟ در این مطلب به شکل کوتاه به این پرسش پاسخ دهیم.

‌برای اتصال به اینترنت چه روشی بهتر است، کابل شبکه یا وای‌فای؟
‌برای اتصال به اینترنت چه روشی بهتر است، کابل شبکه یا وای‌فای؟

در نگاه اول پاسخ این پرسش ساده به نظر می‌رسد و مشخص است به چه طریقی باید به اینترنت متصل شد. به‌طور مثال، فردی که در نظر دارد از راه دور به روتر خود متصل شود یا تنها از گوشی برای اتصال به روتر استفاده می‌کند راهی به جز وای‌فای ندارد. در نقطه مقابل فردی که یک کامپیوتر گران‌قیمت یا لپ‌تاپی مخصوص گیمینگ را خریداری کرده چاره‌ای ندارد به جز این‌که از کابل اترنت گیگابیتی برای اتصال استفاده کند، اما سایر مردم باید چگونه به اینترنت متصل شوند؟ کاملا مشخص است منظورمان روتری است که مجهز به درگاه شبکه است. مهم نیست از یک مودم‌روتر ADSL، VDSL، 4G یا TD_LTE استفاده می‌کنید. هر روتری که درگاه اترنت داشته باشد اجازه می‌دهد به هر دو روش کابلی یا وای‌فای دستگاه‌ها را به اینترنت متصل کنید.

باید‌ها و نبایدهای کابل شبکه
در حالت کلی پیشنهاد می‌کنیم از طریق کابل شبکه به روتر متصل شوید، زیرا دسترسی با سرعت بیشتری را فراهم می‌کند و همچنین یک اتصال پایدار، پینگ کمتر و کیفیت بالاتر را ارائه می‌کند. مشکلی که روش فوق دارد در کابل‌هایی است که باید به کامپیوتر و روتر متصل شود. اگر سوکت یا خط تلفن در نزدیکی میز کامپیوتر نباشد، باید کابل تلفن را گسترش داده و به نزدیکی میز کامپیوتر برسانید تا روتر را به خط تلفن و کامپیوتر را به روتر متصل کنید. در این حالت کابل‌های آزاردهنده را باید تحمل کنید که ممکن است به دلایلی صدمه ببینند. در نقطه مقابل اتصال به شیوه وای‌فای به روتر وجود دارد. البته در این روش دستیابی به کیفیت مطلوب به پارامترهایی همچون مودم لپ‌تاپ یا کارت شبکه نصب شده روی کامپیوتر، سرعت کارت شبکه، فاصله کامپیوتر از روتر و پارامترهای مختلف بستگی دارد. به‌طور مثال، اگر لپ‌تاپ شما به کارت شبکه ضعیفی تجهیز شده یا از وای‌فای تک‌باندی پشتیبانی می‌کند، بدون شک یک اتصال کابلی سریع‌تر پاسخ‌گو است. با توجه به این‌که باند رادیویی 2.4 گیگاهرتز بیش از اندازه شلوغ است و ممکن است همسایگانی در نزدیکی شما باشند که از این فرکانس استفاده کنند، سرعت انتقال پایینی را تجربه خواهید کرد. به‌طور مثال، در برخی از لپ‌تاپ‌های قدیمی مجهز به درگاه شبکه، حداکثر سرعت قابل پشتیبانی برابر با 100 مگابیت بر ثانیه است، در حالی که فرکانس 2.4 گیگاهرتز به لحاظ تئوری از سرعت 300 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که در عمل شما به سرعت بیشتر از 10 تا 15 مگابیت بر ثانیه دسترسی نخواهید داشت. با این‌ حال، لپ‌تاپ‌هایی که از وای‌فای دو بانده پشتیبانی کرده و کارت شبکه قدرتمندی روی آن‌ها نصب شده و روتر در نزدیکی آن‌ها قرار دارد قادر هستند از طریق باند 5 گیگاهرتز سرعت دسترسی بیشتری به شبکه را تجربه کنند. همچنین دقت کنید، نوع کاری که با لپ‌تاپ انجام می‌دهید نیز مهم است. به‌طور مثال، برای استریم فیلم‌ها یا انجام بازی‌های آنلاین بهتر است با کابل به روتر متصل شوید یا اگر از وای‌فای استفاده می‌کنید فاصه زیادی میان مودم و لپ‌تاپ وجود نداشته باشد. برای انجام کارهای عادی وای‌فای پاسخ‌گوی نیازهای شما است و ضرورتی ندارد به سراغ کابل‌کشی بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button با توتال شبکه تماس بگیرید
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial