قابلیت Disk Quota دوربین مداربسته چیست ؟

قابلیت Disk Quota

از جنبه‌های حفاظتی و امنیتی دوربین‌های مدار بسته مانند قابلیت Disk Quota برای موارد مختلف و در فضاهای گوناگونی استفاده می‌شود. این سیستم‌ها از تعدادی دوربین تشکیل شده‌اند که می‌توانند بر قسمت‌های مختلفی از محیط مانند قسمت ورودی، بخش خروجی، اتاق‌ها، سالن، راهروها، پارکینگ، حیاط و … احاطه یابند. نوع تصویر برداری و فیلم برداری این دوربین‌ها بر مبنای درجه اهمیت، دقت و حساسیتی که کاربران مشخص می‌کنند، تعیین می‌شود.

یک مغازه طلافروشی را در نظر بگیرید که مالک آن برای امنیت هرچه بیشتر اجناس خود به فکر خرید و نصب دوربین مداربسته افتاده است. مسلما در این میان دوربین مربوط به درب ورودی نسبت به بقیه دوربین‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین جهت لازم است تصاویر مربوط به دوربین درب ورودی و مابقی دوربین‌های مشابه برای مدتی طولانی‌تر ثبت و ضبط شوند. در ادامه این مقاله شما را با مفهوم Hard Quota و قابلیت‌های آن آشنا می‌کنیم و فناوری‌هایی که به تقسیم‌بندی فضای روی هارد بر مبنای دوربین‌های مختلف می‌پردازند را معرفی خواهیم کرد.

Hard Quota به چه معناست؟

معنای این عبارت به لحاظ لغوی شامل تقسیم‌بندی هارد دیسک نصب شده در سیستم دستگاه NVR یا DVR است. اما از نظر کاربردی یعنی مجموعه تنظیماتی که بر روی هارد دیسک سیستم دستگاه DVR یا NVR اعمال می‌شود تا هر دوربین بخش مشخصی از فضای هارد دیسک را برای ثبت تصاویری که ضبط شده است در اختیار بگیرد.

قابلیت Disk Quota

به عبارت دیگر قابلیت Hard Quota را در معنای لغوی می‌توان “سهمیه سخت” در نظر گرفت اما به لحاظ تکنیکی این قابلیت نوعی Right برای آن دسته از کاربرانی است که استراتژی امنیتی Quota برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. این قابلیت به ادمین امکان این را می‌دهد پیش از اینکه کاربر بیش از حد مجاز از پارت‌ها و قسمت‌های فضای دیسک استفاده کند، از این نوع کاربری مطلع شود. Hard Quota را به لحاظ فنی می‌توان نقطه عکس Soft Quota در نظر گرفت. با توجه به این قابلیت و استفاده از این تنظیمات فنی می‌توان فضای اشغال شده توسط فیلم‌های هر دوربین را اولویت بندی کرد. به این ترتیب برای دوربین‌هایی که فیلم‌ها و عکس‌های ضبط شده توسط آن‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند، فضای بیشتری از هارد دیسک اختصاص می‌یابد و برای دوربین‌هایی با میزان اهمیت کمتر فضای کمتری در نظر گرفته می‌شود. بنابراین تمامی امکانات ذکر شده به واسطه قابلیت Hard Quota در سیستم فراهم می‌شوند.

شرکت مایکروسافت قابلیت Disk Quota را از سال 2000 برای ویندوزها در نظر گرفته است تا افزودن بیش از حد داده‌ها و اطلاعات کاربران در یک فولدر در Storage Space امکان پذیر نباشد. این امکان در ویندوز NT وجود نداشت و از ویندوز 2000 به بعد بر روی سیستم عامل‌ها اعمال شد و در ویندوز 2003 امکانات و قابلیت‌های جدید و کاربردی زیادی را به آن اضافه کردند. مدیران شبکه گاها قصد دارند برای ممانعت از افزودن غیر مجاز داده‌ها بر روی یک پوشه استراتژی‌هایی را اعمال کنند و این امکانات در نظر گرفته شده از جانب مایکروسافت در عملیاتی کردن این سیاست‌ها نقش برجسته‌ای داشته است. به این ترتیب کاربران نمی‌توانند اطلاعات را بیشتر از اندازه مشخص شده بر روی هارد درایو ذخیره سازی کنند.

ویژگی‌های Disk Quota

ویژگی‌های Disk Quota را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • فرمت درایو برای استفاده از قابلیت Disk Quota باید حتما از نوع NTFS باشد.
  • Disk Quota به شکل مداوم با Active Directory، Group Policy و NTFS ارتباط دارد.
  • Disk Quota برای هر User و یا Group User محدودیت‌هایی مجزا در نظر می گیرد و به شکل پیش فرض برای گروه Administrator هیچ گونه محدودیتی اعمال نمی‌شود.
  • قابلیت Disk Quota بر روی FAT و FAT32 اعمال نمی‌شود.
  • تنظیمات Disk Quota را می‌توان برای هر کاربر به شکل مجزا و با توجه به ویژگی‌های خاصی اعمال کرد.
  • در بخش Quota Entries می‌توان تنظیمات و محدودیت‌های بخصوصی را برای تک تک کاربران یا گروهی از آن‌ها اعمال نمود.
  • Hard Quota را می‌توان نوعی Right برای کاربرانی در نظر گرفت که استراتژی Quota یا Policy برای آن‌ها اعمال شده است.
  • این قابلیت برای کاربرانی تعریف شده است که مجاز به ذخیره سازی بیش از حد داده‌ها و اطلاعات مختلف بر روی Storage Space نیستند.
  • قابلیت Disk Quota فقط مخصوص به سیستم عامل ویندوز نمی‌باشد بلکه در سیستم‌ عامل‌هایی نظیر Unix/Linux (که از فایل سیستم‌هایی مانند JFS و یا JFS2) و همچنین Linux (که از فایل سیستم‌هایی مانند ext2، ext3، ext4 و xfs) برای این نوع فناوری بهره می‌برند نیز قابل استفاده است.
  • Disk Quota همچنین برای سیستم‌ عامل Solaris که از فایل سیستم‌هایی چون ZFS و UFS برای این فناوری استفاده می‌کنند هم قابل کاربری می‌باشد.
  • Hard Quota در فضاهای وسیع که در آن سرورها به سرویس‌دهی و فعالیت مشغول هستند نمی‌تواند به شکل دلخواه جوابگوی فعالیت ما باشد. به این ترتیب می‌توان از قابلیت‌های سرویس FSRM (File Service Resource Manager) مبنی بر اعمال Quota بر روی هر Volume (با تکیه بر قابلیت Quota Template ها) استفاده کرد تا Quota بر روی فولدرها اعمال شود. در این صورت زمانی که اطلاعات و داده‌ها بیشتر از حد مجاز به فولدرها اضافه شوند ایمیلی از جانب کاربر به مدیر شبکه ارسال می‌شود و به این ترتیب فرایند Log گیری یا Report به انجام می‌رسد.

قابلیت Disk Quota

نحوه تنظیم Hard Quota

برای اینکه بتوانید این قابلیت را تنظیم کنید تنها به طی کردن 4 مرحله نیاز دارید:

  1. ابتدا وارد بخش تنظیمات دستگاه شوید.
  2. گزینه Hard Quota را از قسمت HDD پیدا کنید.
  3. حالا با انتخاب هر دوربین به شکل جداگانه می‌توانید فضای هارد دیسک را با توجه به تفکیک فیلم‌‌ها و عکس‌هایی که قرار است در بخش خاص و مقدار فضایی خصوص ذخیره شوند تنظیم کنید.
  4. در مرحله آخر نیز تنها کافی است برای اعمال تغییرات انجام شده آن‌ها را ذخیره کنید.

سخن پایانی

به طور کلی قابلیت Disk Quota به ازای فضای درایو قابل انجام است و به شکل خودکار تمام فولدرها و فولدرهای اشتراکی را در برمی‌گیرد. با استفاده از این نوع قابلیت فعالیت کاربران و استفاده آن‌ها از فضای درایو قابل رصد خواهد بود و می‌توان در صورت استفاده بیش از حد از فضای معین شده محدودیت‌هایی را برای آن‌ها در نظر گرفت و این فضا را به شکل دلخواه و مناسب سهمیه بندی نمود. لطفا نظرات و تجربیات خود را در پایان همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

totalnetwork24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button با توتال شبکه تماس بگیرید
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial