چگونه فرکانس شبکه وای فای را تغییر دهیم؟

فرکانس شبکه وای فای

چگونه فرکانس شبکه وای‌فای را تغییر دهیم؟

یکی از راه‌های بهبود کیفیت شبکه‌های وای‌فای تغییر فرکانس است. با توجه به این‌که فرکانس 2.4 گیگاهرتز بیش از اندازه شلوغ است و همواره احتمال تداخل سیگنال‌های این فرکانس با شبکه‌های مجاور یا دستگاه‌های الکترونیکی وجود دارد، بهتر است فرکانس شبکه خود را از 2.4 گیگاهرتز به 5 گیگاهرتز تغییر دهید. در این مطلب با نحوه تغییر فرکانس فوق آشنا خواهیم شد.

شبکه‌های وای‌فای روی هر دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز کار می‌کنند. فرکانس 5 گیگاهرتز می‌تواند پهنای باند بیشتری ارائه کرده و پایداری بهتری را ارائه کند، زیرا فرکانس خلوت‌تری نسبت به فرکانس 5 گیگاهرتز است. البته دقت کنید در فرکانس 5 گیگاهرتز نیز احتمال تداخل امواج وجود دارد، اما در حالت کلی مشکل حادی ایجاد نمی‌کند. باند 2.4 گیگاهرتز یک موج رادیویی با پهنای باند کوتاه 20 یا 40 مگاهرتز است که تنها 13 باند فرکانسی مجزا دارد. تقریبا اکثر روترهای بی‌سیم روی کانال‌های پیش‌فرض 3، 6 و 11 کار می‌کنند که همگی جزء باندهای فرکانسی شلوغ هستند. یکی از راهکارهای حل این مشکل تغییر کانال رادیویی روتر بی‌سیم است. برای پیدا و تغییر دادن کانال رادیویی روتر بی‌سیم به نرم‌افزارهای مشخصی نیاز دارید که یکی از آن‌ها  NetSpotاست. نرم‌افزار فوق اجازه می‌دهد قدرت سیگنال‌ها و باندهای فرکانسی روترهای بی‌سیمی که اطراف‌تان قرار دارند را مشاهده کنید. کانال‌های شلوغ و خلوت را پیدا کرده و روتر را روی کانالی که خلوت‌تر است تنظیم کنید.

برای مشاوره و خرید محصولات اکتیو و پسیو شبکه ( رک شبکه , مودم و روتر , پچ پنل و پچ کورد و سوئیچ شبکه و ذخیره ساز NAS و … ) و نظارت تصویری ( دوربین مداربسته , دستگاه ضبط و … ) با کارشناسان توتال شبکه تماس بگیرید یا به صفحه سوالات متداول دوربین مداربسته و شبکه مراجعه کنید . توتال شبکه نماینده برندهای معتبر داهوا , هایک ویژن , هایلوک و … می باشد .

تغییر فرکانس 2.4 به 5 گیگاهرتز

در ادامه ی فرکانس شبکه وای فای اگر روش فوق مشکل را برطرف نکرد، باید از فرکانس 2.4 گیگاهرتز به فرکانس 5 گیگاهرتز بروید. برای این منظور دو راهکار وجود دارد. راهکار اول غیر فعال کردن فرکانس 2.4 گیگاهرتز است. در این حالت روتر تنها باند 5 گیگاهرتز را در اختیار کلاینت‌ها قرار می‌دهد. برای انجام این‌کار از طریق مرورگر وارد تنظیمات رابط کاربری روتر شوید. بسته به روتری که از آن استفاده می‌کنید دو بخش مجاز برای باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز در نظر گرفته شده است. به‌طور مثال‌، در روترهای تی‌پی‌لینک باید روی گزینه Wireless که سمت چپ پنل کاربری قرار دارد کلیک کرده و سپس در سمت راست صفحه در بخش Wireless Settings تیک مقابل 2.4 گیگاهرتز را غیر فعال کنید تا روتر تنها فرکانس 5 گیگاهرتز را ارسال کند. راهکار فوق زمانی که تمامی دستگاه‌ها از فرکانس 5 گیگاهرتز استفاده می‌کنند و دستگاه‌های کلاینت از یکدیگر دور نیستند ایده‌آل است. اما اگر دستگاه‌هایی دارید که تنها از فرکانس 2.4 گیگاهرتز یا به عبارت دقیق‌تر از استاندارد 802.11N استفاده می‌کنند، در این حالت باید از روش دوم استفاده کنید.

راهکار دوم این است که برای فرکانس 5 گیگاهرتز از نام شبکه دومی استفاده کنید. در این حالت روتر دو شبکه مجاز در اختیارتان قرار می‌دهد که بسته به دستگاه کلاینتی که از آن استفاده می‌کنید امکان سوییچ کردن به شبکه موردنظر وجود دارد. برای انجام این‌کار از طریق مرورگر وارد تنظیمات رابط کاربری روتر شوید. بسته به روتری که از آن استفاده می‌کنید دو بخش مجاز برای باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز در نظر گرفته شده است. به‌طور مثال‌، در روترهای تی‌پی‌لینک باید روی گزینه Wireless که سمت چپ پنل کاربری قرار دارد کلیک کرده و سپس در سمت راست صفحه در بخش Wireless Settings و در فیلد Wireless Network Name (SSID) نام مربوط به فرکانس 2.4 گیگاهرتز شبکه اول را قرار دهید و در فیلد Wireless Network Name (SSID) فرکانس 5 گیگاهرتز نام شبکه دیگر را قرار دهید. در این حالت دو شبکه مجزا دارید که ارتباطی با یکدیگر ندارند و به راحتی می‌توانید به شبکه موردنظر سوییچ کنید. شکل زیر این موضوع را نشان می‌دهد.

دقت کنید در زمان پیاده‌سازی شبکه‌های میهمان نیز امکان انجام این‌کار وجود دارد، به‌طوری که شبکه میهمان تنها روی یک فرکانس یا هر دو فرکانس ایجاد شود.

چگونه به فرکانس 5 گیگاهرتز روی دستگاه کلاینت سوییچ کنیم؟

در ادامه ی فرکانس شبکه وای فای در بیشتر موارد دستگاه‌های کلاینت به‌طور خودکار به شبکه‌ای که سیگنال وای‌فای قدرتمندتری را ارائه می‌کند متصل می‌شوند، اما اگر این‌گونه نشد لازم است به بخش تنظیمات دستگاه کلاینت بروید و گزینه مدنظر را به شکل صریح انتخاب کنید. به‌طور مثال، در کامپیوترهای ویندوزی باید Device Manager را باز کرده و روی دانگل کارت شبکه کلیک کنید. در پنجره ظاهر شده زبانه Advanced را انتخاب کرده و گزینه Wireless Mode را انتخاب کنید.

همان‌گونه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، فیلد فوق در وضعیت خودکار قرار دارد، به این معنا که دانگل خودش گزینه‌ای که سیگنال‌دهی بهتری دارد را انتخاب می‌کند. برای آن‌که گزینه صریح 5 گیگاهرتز را انتخاب کنید، باید در فیلد سمت چپ که Value نام دارد کلیک کرده و گزینه IEEE 802.11ac را انتخاب کنید. استاندارد فوق اجازه می‌دهد که دانگل تنها از فرکانس 5 گیگاهرتز برای برقراری ارتباط با روتر استفاده کند. دقت کنید زمانی که دانگل فوق را روی فرکانس فوق تنظیم کردید دیگر دسترسی به فرکانس 2.4 گیگاهرتز نخواهید داشت، در مقابل به یک ارتباط وای‌فای پایدار با کمترین تداخل دسترسی خواهید داشت. در فیلد فوق گزینه‌های مختلف دیگری همچون IEEE 802.11 a/n/ac وجود دارد که برای اتصال خودکار به باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز است. نکته مهمی که وجود دارد این است که شما تنها زمانی قادر به استفاده از فرکانس 5 گیگاهرتز هستید که دستگاه‌های کلاینتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید از این فرکانس پشتیبانی کنند.

totalnetwork24

1 دیدگاه برای “چگونه فرکانس شبکه وای فای را تغییر دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button با توتال شبکه تماس بگیرید
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial