شرکت سیسکو سه نقش اساسی تکنولوژی بلاکچین ( Blockchain ) در شهر های هوشمند را برجسته کرد !

شرکت سیسکو سه نقش اساسی تکنولوژی بلاکچین ( Blockchain ) در شهر های هوشمند را برجسته کرد !

تا مدت ها افراد بلاکچین را مفاهیمی مانند ارز دیجیتال و بیت کوین یکی در نظر می گرفتند . اما امروزه دیگر این باور اشتباه وجود ندارد چرا که متخصصان با معرفی ویژگی های این تکنولوژی ثابت کردند که بلاکچین (Blockchain ) از هر برنامه ی دیگری با ارزش تر است . با توجه به توسعه روز افزون شهر های هوشمند ، تکنولوژی و اینترنت به عنوان یک چتر روی تجهیزات هوشمند مختلف قرار گرفته است لذا تکنولوژی ، بلوکچین نقش حیاتی و بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد .

شرکت سیسکو سه نقش اساسی تکنولوژی بلاکچین ( Blockchain ) در شهر های هوشمند را برجسته کرد !
شرکت سیسکو سه نقش اساسی تکنولوژی بلاکچین ( Blockchain ) در شهر های هوشمند را برجسته کرد !

بطور کلی بلاکچین یک سیستم جامع ثبت اطلاعات . گزارش های مختلف بصورت غیر متمرکز می باشد . بیت کویت نخستین بار از این تکنولوژی برای ذخیره اطلاعات و میزان دارای کاربران خود استفاده کرد . در هر بلاک ، اطلاعات مختلفی می تواند ثبت شود ، میزان رای مردم ، اطلاعات پزشکی  ، حساب بانکی و … و در نهایت بلاک ها با یکدیگر بصورت زنجیره ای بزرگ متصل می شوند و زنجیره بلاکچین ساخته می شود .

شرکت سیسکو با معرفی راهکارهای جدید خود در حوزه شهر هوشمند با استفاده از زنجیره بلوکچین سه فایده مهم و با اهمیت استفاده از این تکنولوژی را بیان کرده است. ارویند سایتام ، یکی از مدیران سطح بالای این شرکت در بلاگ شخصی خود توضیحات مهمی در خصوص استفاده از این فناوری ارائه کرده است . که در ادامه با آن آشنا می شویم .

  • رای دادن و انتخابات

یکی از شاخصه های شهر هوشمند ، افزایش شفافیت فعالیت های مختلف می باشد ، به عنوان مثال ، انتخابات می تواند مهمترین محل برای نشان دادن شفافیت باشد. پیش از این نگرانی های زیادی در خصوص حملات سایبری و هک کردن سیستم های انتخابات هوشمند در این شهرها وجود داشت . اما استفاده از تکنولوژی هوشمند و امن بلوکچین ، دغدغه ها را کاهش داده است .

شهروندان در بستر امن و هوشمند رای می دهند و نتایج لحظه ای را می توانند مشاهده کنند و این هیجان انگیز است . بسیاری از مشکلات رای های سنتی در این حالت وجود ندارد. ژوئن 2018 شهروندان شهر زوگ سوئیس نخستین کسانی بودند که در انتخابات شهرداری با استفاده از کد های شناسایی شهروندان الکترونیکی و از طریق تلفن همراه رای دادند .

  • تعامل با دولت و دستگاه های دولتی

شهروندان در شهر های هوشمند تعامل بیشتر و نزدیکتری با مسئولان کشوری و دولتی خواهند داشت . دستگاه های ارتباط هوشمند به شهروندان اجازه می دهد تا نظرات خود را بطور مستقیم با مسئولان دولتی در میان بگذارند و پاسخ خود را در صورت نیاز دریافت کنند .

  • حریم خصوصی در مراقبت های پزشکی

اطلاعات شخصی افراد در حوزه سلامت و پزشکی برای افراد با اهمیت است . برخی از دولت ها ، اطلاعات حریم شخصی و اطلاعات پزشکی شهروندان خود را بر روی این سیستم قرار داده اند. به عنوان مثال شهروندان در استونی از طریق فناوری بلوکچین تمام اطلاعات پزشکی با اهمیت خود را جمع آوری و در اختیار متخصصان پزشکی قرار می دهند تا آنها بتوانند در اسرع وقت در صورت نیاز آنها را درمان کنند. همچنین بیش از 95 درصد از اطلاعات پزشکی و 99 درصد نسخه ها دیجیتالی شده اند و روند صدور کلیه صورتحساب ها الکترونیکی است .

دبی قصد دارد که به عنوان نخستین دولتی باشد که از تکنولوژی بلاکچین بصورت کامل استفاده می کند . این کشور هم مانند استونی قصد دارد تا با یکپارچه کردن سیستم ثبت الکترونیکی ، زمان دسترسی به داده ها را به کمترینمیزان ممکن برساند پزشکان بتوانند در صورت نیاز با اطلاع از همه جوانب تصمیم درست را  بگیرند .

سخن آخر

اینها تنها چند مزیت استفاده از فناوری بوکچین در زمینه شهر هوشمند است . استفاده از این سیستم های هوشمندمی تواند هزینه دولتها را کاهش دهد و تراکنش ها را سرعت بخشیده و میزان امنیت را ارتقا دهد . ساتیام در پایانخاطر نشان کرد : این سیستم همچنان در حال توسعه و استفاده از فناوری منحصر به فرد است اما پتانسیل بالای اینسیستم آینده ی بیسار روشنی را پیش روی آن قرار داده است . استفاده از سیستم بلوک چین در کنار سیستم های مبتنی بر اینترنت اشیا ( IOT ) می تواند در آینده شهر های امن تر ، مرتبط با یکدیگر و قابل اعتماد تر با میزان کارامدیبالاتری را بسازد ، شهر های هوشمندی که شهروندان در آن تنها با کلیک کردن بر روی چند گزینه ، تمامی اعمال وفعالیت های مختلف خود را به نحو مطلوب انجام داده و هیچ نکته تاریکی در اجرای آنها وجود نداشته باشد .

منبع : سایت مجله A&S
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button با توتال شبکه تماس بگیرید
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial