روتر بی سیم با اکسس‌پوینت بی سیم چه تفاوتی دارد؟

روتر بی سیم با اکسس‌پوینت بی سیم چه تفاوتی دارد؟

شاید شما هم کلمه روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم را زیاد شنیده باشید و برایتان سوال باشد که اکسس پوینت بی سیم چیست؟ روتر بی سیم چیست؟ تفاوت روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم کجاست؟ ما در این مقاله به همه سوال‌های شما پاسخ می‌دهیم. اگر نمی‌دانید برای ساختمان خود، اداره و یا مغازه خود اکسس پوینت یا روتر بی سیم خریداری کنید، حتما تا پایان مقاله همراه ما باشید. ما در این مقاله به شما در انتخاب‌تان کمک می‌کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

۱. روتر بی سیم چیست؟

۲. اکسس پوینت بی سیم چیست؟

۳. تفاوت روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم

  • اکسس پوینت بی سیم چه کاربردی دارد؟

۴. نتیجه‌گیری برای تفاوت روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم

روتر بی سیم چیست؟

روتر بی سیم که با عنوان روتر وای‌فای نیز از آن یاد می‌شود، به دستگاه‌های سخت‌افزاری گفته می‌شود که عملکردی مشابه با ترکیب عملکرد اکسس پوینت و روترها را دارند. شرکت‌هایی که خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند، برای اینکه به شبکه اینترنت‌شان وصل شوید روتر بی سیم در اختیار شما قرار می‌دهند.  به عبارتی روتر بی سیم عملکردی مشابه یک دروازه دارد که چندین دستگاه به آن وصل است و به آن‌ها اجازه متصل شدن به شبکه کامپیوتر را می‌دهد. به طور معمول دستگاه‌هایی که در آن شبکه هستند، نیازی به کابل ندارند. عملکرد روتر بی سیم به گونه‌ای است که بسته‌های دیتا را در بین شبکه مسیردهی می‌کند. همچنین روتر بی سیم در مقایسه با اکسس پوینت دارای قابلیت‌های دیگری نیز است. روتر با کمک آدرس IP، قادر است به اینترنت وصل شود. از دیگر قابلیت‌های روتر، داشتن ویژگی ترجمه آدرس شبکه است که با استفاده از آن، روت‌دهی ترافیک بین دو شبکه گوناگون را انجام می‌دهد.

اکسس‌ پوینت چیست؟

اکسس پوینت که در لغت به معنی نقطه دسترسی و به اختصار WAP است، به دستگاهی گفته می‌شود که شبکه محلی بی سیم ایجاد می‌کند. یکی از عملکردهای اکسس پوینت در شبکه، اتصال دستگاه‌ها به LAN است. همچنین می‌تواند وایرلس را در بخش‌های بیشتری توسعه دهد که در نتیجه تعداد کاربرانی که به شبکه وصل می‌شوند بیشتر می‌شود.

اکسس پوینت بی‌سیم یک فرستنده یا گیرنده است و به کمک آن شبکه بی‌سیم و کابلی را گسترش می‌دهند. در مواقعی که سیگنال‌های وای‌فای ضعیف است همچنین در نقاط کور و زمانی که می‌خواهیم شبکه را گسترش دهیم، از اکسس پوینت بی‌سیم استفاده می‌کنیم. اکسس پوینت ۶۰ اتصال را به صورت همزمان امکان‌پذیر می‌سازد.

با استفاده از اکسس پوینت در اداره خود به کارمندان اجازهمی‌دهید آزادانه به بخش‌های مختلف اداره، بدون قطع شدن اتصال جابه‌جا شوند. به گونه‌ای که با جابه‌جا شدن در ساختمان دستگاه فرد از یک اکسس پوینت به اکسس پوینت دیگر متصل می‌شود.این سوئیچینگ بدون هیچ‌گونه قطعی و وقفه‌ای انجام می‌شود و کاربر اصلا متوجه آن نمی‌شود.

برای کم‌تر شدن نویز و از بین بردن آورلپ شدن فرکانس، باید بهترین مکان را برای نصب اکسس پوینت در نظر بگیرید. برای پیدا کردن مکان مناسب به طراحی کامل و دقیقی نیاز است. برای ظرفیت اتصال بالا، پیکربندی آسان و نگه‌داری کم از یکسری آپشن‌ها در اکسس پوینت استفاده می‌شود. از جمله آن‌ها قابلیت می‌توان به  auto-channel، auto-transmit و dual band اشاره کرد.

اکسس پوینت بی سیم چه کاربردی دارد؟

به طور معمول از اکسس پوینت بی سیم در شرکت‌ها و ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. نحوه اتصال اکسس پوینت به روتر، هاب سیمی و سوئیچ، به کمک کابل اترنت می‌باشد؛ به این صورت سیگنال‌های وای‌فای را در محدود موردنظر پخش می‌کند. به طور مثال برای دادن دسترسی به وای‌فای در بخش حسابداری شرکت دیگر نیازی نیست که در آن اتاق یک روتر قرار دهید بلکه می‌توانید کنار میز اتاق‌ یک اکسس پوینت نصب کنید و به کمک کابل اترنت به اتاق سرور وصل شوید. منظور از اکسس پوینت در مصارف خانگی همان روتر بی‌سیمی است که به DSL یا مودم کابلی متصل می‌شود‌. بعضی از مودم‌ها نیز دارای قابلیت بی‌سیم هستند به همین دلیل می‌توان مودم را به اکسس پوینت تبدیل کرد. در شرکت‌های بزرگ معمولا چندین اکسس پوینت به کار می‌برند تا کاربران به راحتی به طور بی‌سیم، از مکان‌های بزرگ به شبکه مرکزی متصل شوند.

نوعی از اکسس پوینت‌ها را اکسس پوینت عمومی گفته می‌شود که در مکان‌های عمومی از جمله کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، کتابخانه و … از آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این در بعضی از شهرها از ا‌کسس پوینت عمومی به منظور انتقال بی‌سیم برای چراغ‌های راهنمایی، علائم و … به کار برده می‌شود.کاربرد اصلی اکسس پوینت بی سیم برای اتصال به اینترنت است.

کاربرد دیگر آن دسترسی به شبکه‌های اطراف هست. به طور مثال در یک اداره برای دسترسی بی‌سیم کارمندان به فایل‌ها از سرور مرکز، از اکسس پوینت استفاده می‌شود. ببشتر اکسس پوینت‌ها دسترسی وای‌فای را ممکن می‌سازند. همچنین به منظور دستگاه بلوتوث و یا اتصالات بی‌سیم مختلف دیگر هم به کاربرده می‌شود. کاربرد دیگر اکسس پوینت‌ها زمانی که در حالت repeater mode کار می‌کنند، تقویت سیگنال‌ها است.

روتر بی سیم با اکسس‌پوینت بی سیم چه تفاوتی دارد؟

تفاوت روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم

بسیار خوب، تا اینجای مطلب در مورد روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم، اطلاعات کافی را به دست آوردید. همچنین کم‌ و بیش با تفاوت‌های آن‌ها نیز آشنا شدید. ما در ادامه به طور کلی تفاوت روتر بی سیم و اکسس پوینت را بررسی می‌کنیم. در واقع ما تلاش کردیم تا تفاوت روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم را به سه بخش تفاوت در عملکرد، کاربرد و داشتن پورت WAN تقسیم کنیم. توضیح هر کدام به قرار زیر است:

تفاوت روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم از نظر عملکرد

یکی از تفاوت‌های اساسی اکسس پوینت و روتر در نقش و عملکرد آن‌ها است. روتر بی سیم قادر است چند نقش گوناگون را به طور همزمان ایفا کند. مثلا می‌تواند نقش روتر، اکسس پوینت، سوئیچ، سرور DNS و سرور DHCP را یکجا داشته باشد. با این تفاوت که اکسس پوینت می‌توان به عنوان مواردی مانند اکسس پوینت، AP+Bridge،‌ ریپیتر،  Wireless client و Multi-SSID نقش ایفا کند.

تفاوت روتر بی سیم و اکسس پوینت در پورت WAN

اکسس پوینت با استفاده از توسعه دامنه بی‌سیم به روتر وصل می‌شود تا افراد به شبکه و اینترنت متصل شوند. اکسس پوینت تنها زمانی می‌توند به ISP وصل شود که از WAN استفاده کند. با این تفاوت که روتر به تنهایی قادر است به ISP وصل شود. به عبارتی می‌توان گفت روتر بی سیم دارای پورت WAN است اما اکسس پوینت بی سیم پورت WAN ندارد.

تفاوت روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم از نظر کاربرد

به طور کلی از اکسس پوینت بی سیم در شرکت‌های بزرگ و مناطقی که تقاضا برای AP  زیاد است، استفاده می‌شود. اما از روتر بی سیم معمولاً در شرکت‌های کوچک و مصارف خانگی استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری برای تفاوت روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم

همان طور که خواندید ما در این مقاله به بررسی روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم پرداختیم. سپس تفاوت روتر بی سیم و اکسس پوینت بی سیم را بیان کردیم. حالا می‌توانید خیلی راحت با توجه به نیاز خود و مکان مورد نظر خود انتخاب کنید که اکسس پوینت بی سیم می‌خواهید یا روتر بی سیم.

امیدواریم مطلب برای شما مفید بوده باشد و با توجه به نیاز خود بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید. ممنون که تا پایان مقاله همراه ما بودید. راستی با خواندن این مطلب تصمیم گرفتید روتر بی سیم خریداری کنید یا اکسس پوینت بی سیم؟ برای چه مکانی به این‌ها نیاز دارید؟ خوشحال می‌شویم اگر از قسمت ثبت دیدگاه ها با ما در تعامل باشید.

totalnetwork24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button با توتال شبکه تماس بگیرید
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial