معرفی دوربین های مداربسته وریفوکال Varifocal و موتورایز Motorized + تفاوت آنها

تفاوت دوربین وریفوکال و موتورایز در چیست؟

این روزها استفاده از دوربین‌های مداربسته در بیشتر اماکن ضروری است اما اینکه چه دوربین مداربسته‌ای انتخاب کنیم هم اهمیت دارد. باید دوربینی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد. دوربین‌های وریفوکال و موتورایز از انواع دوربین‌های مداربسته می‌باشند. اما کدام را انتخاب کنیم؟ وریفوکال یا موتورایز؟ تفاوت دوربین وریفوکال و موتورایز چیست؟

ما در این مقاله به معرفی دوربین‌های موتورایز و وریفوکال می‌پردازیم. همچنین تفاوت دوربین وریفوکال و موتورایز را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر نمی‌دانید دوربین موتورایز بخرید یا وریفوکال تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  1. معرفی دوربین موتورایز
  2. معرفی دوربین وریفوکال
  3. تفاوت دوربین وریفوکال و موتورایز
  4. نتیجه‌گیری

دوربین مدار بسته موتورایز مناسب چه مکان‌هایی است؟ 

معرفی دوربین‌ موتورایز Motorized

دوربین مداربسته موتورایز یا لنز ثابت یکی از دوربین‌هایی است که برای کنترل و امنیت اماکن مختلف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از قابلیت‌های مهم دوربین‌های مداربسته موتورایز این است که می‌توانند تغییر زاویه دهند و زوایای دیگر را هم ضبط کنند. برای اینکه دوربین شما هرازچندگاهی زاویه‌اش را تغییر دهد و زوایای دیگر را نیز پوشش دهد باید دوربین شما موتورایز باشد.

به کمک دوربین‌های مداربسته موتورایز کاربر دستش بازتر است و می‌تواند به اهداف گوناگونی که دارد برسد. مثلا فردی می‌خواهد دوربین مدار بسته‌اش علاوه بر فضای اولیه زیرفضاهای دیگری را نیز در نظر داشته باشد. این زیرفضاها نیز ممکن است هر کدام از اهمیت بالایی برخوردار باشند. دوربین‌های مداربسته موتورایز کاربران را به این اهدافشان می‌رسانند. از ویژگی‌های جذاب این دوربین داشتن قابلیت فوکوس اتوماتیک است. با کمک این قابلیت دیگر تصویر تار نمی‌شود.

دوربین مداربسته موتورایز مناسب چه مکان‌هایی است؟ 

از آنجایی که این دوربین دارای قابلیت زوم است در بسیاری از مکان‌ها کاربرد دارد، از این دوربین معمولاً در ادارات، کارخانه‌ها، شرکت‌ها و باغات استفاده می‌شود.

از کاربردهای این دوربین می‌توان به بحث امنیتی و نظارتی اشاره کرد. اگر برای خط تولید کارخانه خود نیاز به دوربین مدار بسته دارید دوربین مداربسته موتورایز یک انتخاب عالی است. با کمک این دوربین قادر خواهید بود عملکرد اپراتور هر بخش یا دستگاه DVR یا NVR را تحت نظر قرار دهید. این دوربین مدار بسته زوم‌دار حتی می‌تواند به طور واضح پلاک یک خودرو را نمایش دهد فقط کافی‌ست در صورت نیاز فیلم‌ را زوم کنید. همچنین هر وقت که خواستید می‌توانید به حالت عادی برگردانید.

از دوربین‌های مداربسته موتورایز در مواردی که نیاز به زیر نظر گرفتن چند سوژه بااهمیت، در زاویه دید دوربین است، استفاده می‌شود. کار با دوربین‌های موتورایز به این صورت است که تصویر را در نرم‌افزار کنترلگر رایانه‌ یا تلفن همراه خود می‌بینید و از راه دور کنترل و نظارت آن را میسر می‌کنید.

دوربین مداربسته وریفوکال چه کاربردی دارد؟

معرفی دوربین وریفوکال Varifocal

لنزهای دوربین‌های مداربسته دو نوع هستند، لنزهای ثابت و متغیر. به دوربین‌های که لنز متغیر دارند، دوربین وریفوکال گفته می‌شوند. این لنزها زوایای مختلفی از جمله 80 و 90 درجه دارند. دوربین مداربسته وریفوکال، دارای ۲ لنز است که این دو لنز زاویه دوربین را تغییر می‌دهد. در حقیقت با استفاده از دوربین مداربسته وریفوکال قادرید، روی سوژه‌های خود زوم کنید. زاویه دید دوربین، عمق بیشتری از تصویر و یا دامنه بیشتر و گسترده‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. یعنی دوربین روی لنز 2.8mm عمق کم‌تری از تصویر را ارائه می‌دهد و تصاویر در فاصله دورتر کیفیت پایین‌تری دارند. زمانی که لنز روی 3.6mm یا 12mm تنظیم شود قسمتی از تصویر در عرض دیده نمی‌شود، اما تصاویر در فاصله دورتر بهتر نمایش داده می‌شود.

دوربین مداربسته وریفوکال چه کاربردی دارد؟

اصلی‌ترین کاربرد دوربین‌های مداربسته وریفوکال زمانی است که می‌خواهید روی نقطه‌ای خاص زوم کنید. برای مثال یکی از کاربردهای این دوربین در طلافروشی است. زمانی که می‌خواهید روی عددی که ترازو نشان می‌دهد زوم کنید و بر آن نظارت داشته باشید این دوربین بسیار کارآمد است. البته باید توجه داشته باشید که زمانی که زوم می‌کند فقط آن نقطه خاص در تصویر قابل مشاهده است و برای مشاهده نقاط دیگر بهتر است از دوربین مداربسته با لنز ثابت استفاده کنید.

تفاوت دوربین وریفوکال و موتورایز در چیست؟

تفاوت دوربین وریفوکال و موتورایز

اکنون با دوربین‌های مداربسته ویریفوکال و موتورایز آشنا شدید. در ادامه تفاوت دوربین وریفوکال و موتورایز را برای شما شرح می‌دهیم. به لنزهای وریفوکال، لنزهای متغیر نیز گفته می‌شود. این لنزها دو فاصله کانونی دارند و قابلیت بزرگنمایی دارند. با توجه به این قابلیت با این دوربین مداربسته می‌توانید فاصله کانونی را در بازه خاصی تغییر داده و روی سوژه موردنظر زوم کنید. . دوربین‌های مداربسته همانند دیگر دوربین‌ها دارای لنز هستند و اما مهم‌ترین تفاوت های دوربین‌ وریفوکال و موتورایز در لنز آن‌ها است. در ادامه نیز با لنز ویریفوکال و لنز موتورایز بیشتر آشنا خواهید شد:

لنز وریفوکال دستی

در لنز وریفوکال دستی، برای انجام زوم باید به صورت دستی اقدام کنید. در این نوع لنز در کنار دوربین مداربسته وریفوکال یک اهرم وجود دارد که با چرخاندن آن می‌توانید دوربین را به حالت زوم دربیاورید و بعد به حالت عادی برگردانید. به طور معمول در لنز وریفوکال دستی، فرد نصاب در همان ابتدا با کمک پیچی که همراه دوربین در اختیار شما قرار داده می‌شود، زاویه دید را متناسب با نیاز کاربر تنظیم می‌کند.

لنز موتورایز

اما برخی دیگر از دوربین‌های مداربسته وریفوکال لنز موتورایز دارند. این لنز به کمک موتوری که در آن تعبیه شده است تغییر و تنظیم فاصله کانونی لنز را برای کاربر در محدوده‌ای مجاز، ممکن می‌سازد.

لنز‌های موتورایز Iris ثابتی دارند؛ در واقع کاربر اختیاری برای تنظیم اندازه نور ندارد. تفاوت دوربین وریفوکال و موتورایز در این است که گرچه با استفاده از دوربین موتورایز میدان دید وسیع‌تری داریم اما با محدودیت‌هایی مانند تنظیم نور، انعطاف در زاویه دید و بزرگ‌نمایی مواجه هستیم. این در حالی است که در دوربین‌های وریفوکال با این محدودیت‌‌ها مواجه نیستیم و دست‌مان در تغییر تنظیمات بازتر است.

دوربین موتورایز از نظر عملکرد شبیه به دوربین وریفوکال است، اما تفاوتی که دارند این است که تنظیم زاویه دید و فوکوس دوربین در موتورایز از طریق نرم‌افزار به کمک کاربر صورت می‌گیرد.

تفاوت دوربین وریفوکال و موتورایز از نظر قیمت

دیگر تفاوت های دوربین وریفوکال و موتورایز در قیمت آن‌هاست. دوربین مداربسته موتورایز قیمت کمتری نسبت به دوربین وریفوکال دارد.مواردی که در قیمت دوربین‌های مدار بسته تاثیر دارد برند و کیفیت آن‌ها است. برند و کیفیت این دوربین‌ها مستقیما بر نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها تاثیر می‌گذارد و مشتریان هنگام خرید با قیمت‌های متنوعی مواجه هستند.

پشتیبانی از انواع تکنولوژی، عامل دیگری است که بر قیمت دوربین موتورایز تاثیر می‌گذارد. مثلا ممکن است این دوربین قابلیت پشتیبانی از شبکه را داشته باشد و یا آنالوگ باشد، تمامی این موارد بر قیمت دوربین‌ موتورایز تاثیر می‌گذارند.

نتیجه‌گیری

همان طور که خواندید ما در این مقاله دوربین‌های مداربسته موتورایز و وریفوکال را مورد بررسی قرار دادیم و در انتها مهم‌ترین تفاوت دوربین وریفوکال و موتورایز که تفاوت در لنزهای آن‌ها است، را بیان کردیم. حالا با کسب این اطلاعات خیلی راحت می‌توانید متناسب با مکانی که به محصولات نظارت تصویری نیاز دارید، دوربین وریفوکال یا موتورایز خریداری کنید. شما برای چه مکانی دوربین می‌خواهید؟ کدام دوربین متناسب با خواسته شما است؟ جواب این سوالات را می‌توانید در قسمت ثبت دیدگاه با ما درمیان بگذارید.

totalnetwork24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button با توتال شبکه تماس بگیرید
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial