10 راهکار افزایش امنیت شبکه بی سیم Wireless خانگی

شبکه امن روتر تی پی لینک

امنیت شبکه خانگی بسیار فراتر از تعیین رمز عبور برای وای‌فای خانگی است. امروزه افراد برنامه‌های مورد علاقه خود را در تلویزیون هوشمند تماشا می‌کنند، کالاهای مختلف را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند، از طریق کنسول بازی، بازی می‌کنند و یا در خانه کار می‌کنند. از این رو انواع داده‌های حیاتی، رمز عبور، آدرس، عکس‌های خصوصی و غیره، به طور مداوم از طریق شبکه خانگی شما به اینترنت متصل می‌شوند. پس بسیار مهم است که به افزایش امنیت شبکه بی‌سیم خانگی خود توجه داشته باشد. در این مقاله از توتال شبکه ۱۰ راهکار برای افزایش امنیت شبکه خانگی را برای شما آورده‌ایم. پس برای وسب اطلاعات بیشتر در مورد افزایش امنیت شبکه وایرلس خانگی حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید‌.

شبکه بی‌سیم خانگی چیست؟ و چرا باید امنیت شبکه خانگی خود را افزایش دهیم؟

قبل از اینکه به سراغ بیان ۱۰ راهکار برای افزایش امنیت شبکه بی‌سیم خانگی بریم بهتر است توضیح مختصری در مورد شبکه بی‌سیم خانگی بدهیم. شما می‌توانید با یک شبکه بی‌سیم خانگی، بدون نیاز به کابل در خانه به اینترنت وصل شوید. امروز در هر خانه‌ای یک مودم اینترنت وجود دارد و یک بخش جدا نشدنی از هر خانواده‌ای است. اما در هر زمینه‌ای سارقان در کمین هستند و شبکه‌های بی‌سیم خانگی نیز از این قضیه مستثنی نیستند. اگر تمهیدات لازم را برای افزایش امنیت شبکه بی‌سیم خانگی خود نیندیشیده باشید ممکن است مورد حملات سایبری، سارقین قرار گیرید. در این صورت سارقین به راحتی می‌توانند به اطلاعات و داده‌های شما دسترسی یابند. اما به راستی برای افزایش امنیت شبکه وایرلس خانگی چه باید کرد؟ تا اطلاعات شخصی‌مان حفاظت شوند؟ نگران نباشید ما در این قسمت ۱۰ راهکار، کاربردی برای افزایش امنیت شبکه خانگی شما بیان می‌کنیم.

شاید شما هم مفاهیمی مانند “فیشینگ” و “بدافزار” را شنیده باشید که هکرها و ویروس‌ها از آن‌ها برای پنهان کردن خود برای دسترسی به شبکه خانگی به منظور سرقت اطلاعات خصوصی – یا خراب کردن داده‌های شما استفاده می کنند. اما آیا واقعاً می‌دانید چگونه باید عملکرد آن‌ها را متوقف کنید؟ امنیت شبکه خانگی پایه اساسی برای محافظت از خانواده شما در برابر خطرات ناشی از افرادی است که دارای اهداف مخرب هستند. پس ضروری است که اقدامات لازم را برای افزایش امنیت شبکه وایرلس خانگی خود انجام دهید. در ادامه این اقدامات مهم را برای شما بیان می‌کنیم.

شبکه بی‌سیم خانگی چیست؟ و چرا باید امنیت شبکه خانگی خود را افزایش دهیم؟

10 راهکار افزایش امنیت شبکه بی‌سیم خانگی که باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشید!

با افزایش استفاده از شبکه‌های بی‌سیم در مکان‌های مختلف از جمله خانه و همچنین زیاد شدن سرقت‌های سایبری موضوع مهم افزایش امنیت شبکه بی‌سیم است. اقدامات لازم برای افزایش امنیت شبکه بی‌سیم خانگی به شرح زیر است:

استفاده از رمز گذاری برای امنیت شبکه خانگی

اولین اقدامی که برای افزایش امنیت شبکه وایرلس خانگی خود باید انجام دهید این است که اطلاعات شبکه را رمزگذاری کنید. در این صورت سارقانی که در نزدیکی شبکه بی‌سیم شما هستند به راحتی نمی‌توانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. با رمزگذاری اطلاعات، داده‌های شما به صورت کدی که غیرقابل دسترسی برای دیگران است تبدیل می‌شود.

در گذشته روترهای قدیمی به نام WEP به منظور رمزگذاری اطلاعات به کار برده می‌شدند. لازم به ذور است که فقط برای شبکه‌های سیمی کاربرد داشتند.  استاندارد WPA در هنگام تدوین استاندارد امنیت شبکه بی‌سیم خانگی، به منظور یک تقویت‌کننده امنیتی موقت برای WEP قرار می‌گرفت. اما امروزه برنامه‌های WPA جدید از یک کلید پیش اشتراکی (PSK) بهره می‌برند. که معمولاً به منظور WPA Personal و پروتکل یکپارچگی کلید موقتی یا TKIP برای رمزگذاری به کار می‌برند. استاندارد WPA Enterprise، برای ایجاد کلیدها و گواهینامه‌ها از یک سرور احراز هویت استفاده می‌کند. می‌توان گفت WPA نسبت به WEP پیشرفت قابل توجهی داشته است.

شناسه پیش‌فرض را تغییر دهید

زمانی که مودم را خریداری می‌کنید به صورت پیش فرض برای آن شناسه یا SSID در نظر گرفته شده است. برای افزایش امنیت شبکه وایرلس خانگی حتماً این شناسه را تغییر دهید. باید دستگاه خود را از حالت پیش‌فرض خارج کنید و آن را در یک حالت امن قرار دهید تا از دسترسی دیگران به شبکه خانگی خود جلوگیری کنید‌. لازم به ذکر است که زمانی که در روتر خود تنظیمات امنیتی گوناگونی را فعال کردید، لازم است که تنظیمات جدید را به دستگاه‌های بی‌سیم خود اضافه کنید تا بتوانید از اینترنت وای‌فای استفاده کنید‌.

شناسه پیش‌فرض را تغییر دهید

رمز عبور پیش‌فرض مودم را عوض کنید!

کمپانی سازنده روترها معمولاً یک رمز عبور استاندارد به صورت پیش‌فرض برای همه روترها درنظر می‌گیرند. مسلماً سارقین سایبری از این رمزهای عبور پیش فرض مطلع هستند‌. پس حتماً رمز عبور پیش‌فرض را تغییر دهید تا هکرها به راحتی نتوانند به روتر شما وصل شوند. اما در هنگام ایجاد رمز جدید حتماً باید نکاتی را در نظر بگیرید تا رمز عبوری ایمن را انتخاب کنید. رمز عبور ساده و کوتاه انتخاب نکنید سعی کنید رمز عبور انتخابی شما طولانی(دست کم ۱۲ کاراکتر) و پیچیده باشد. از ترکیب اعداد، نمادها و حروف کوچک و بزرگ استفاده کنید. به هیچ وجه از اطلاعات شخصی خود مانند تاریخ تولد استفاده نکنید. با توجه به این موارد می‌توانید یک رمز عبور ایمن انتخاب کنید که به راحتی قابل هک کردن نیست.

دستگاه خود را به‌روز نگه‌دارید

به همراه روتر نرم‌افزاری ارائه می‌شود که لازم است هر چند وقت یکبار آن را بروز کنید. برای این کار باید به سایت نرم‌افزار مراجعه کرده و ورژن بروز آن را دانلود و نصب کنید. توجه داشته باشید که زمانی که روتر خود را ایمن می‌کنید، امنیت رایانه خود را نیز از روش‌های مختلف افزایش دهید.

سیتم عامل را به‌روز نگه‌دارید.

سیستم عامل موجود در روتر، استاندارد امنیتی اولیه را برای شبکه خانگی شما تنظیم می‌کند و تعیین می‌کند که چه دستگاه‌هایی می‌توانند وصل شوند و چه دستگاه‌هایی نمی‌توانند متصل شوند. بروزترین نسخه سیستم عامل اشکالاتی که در نسخه قبلی بوده است را رفع می‌کند و امنیت آن افزایش می‌یابد. پس سعی کنید سیستم‌عامل روتر خود را بروز‌ نگه‌دارید. بروزرسانی خودکار روتر بهترین روش است. اطمینان حاصل کنید که این گزینه در روتر شما فعال باشد.

توابع WPS و UPnP را غیرفعال کنید.

برخی از روترهای WiFi دارای دکمه جفت یا دکمه WPS هستند تا اتصال را آسان‌تر کنند زیرا برای افزودن دستگاه‌های جدید به شبکه خود نیازی به وارد کردن رمز عبور ندارید. درست است که این کار راحت است، اما از این مورد می‌توان برای دسترسی به شبکه خانگی شما استفاده شود. به طور مشابه، UPnP (جهت اتصال و پخش جهانی) طراحی شده است تا اتصال دستگاه‌هایی مانند روترها و تلویزیون‌های هوشمند را بدون پیکربندی پیچیده آسان‌تر کند. اما برخی از برنامه‌های بدافزار، UPnP را برای دسترسی به شبکه خانگی شما هدف قرار می دهند. اگر نگران امنیت شبکه خانگی خود هستید، حتماً این میانبرها را غیرفعال کنید.

یک روتر با کنترل‌های امنیتی و آنتی ویروس انتخاب کنید.

این باعث آرامش است که سازندگان امروزی امنیت را جدی می‌گیرند و بسیاری از مدل‌های روتر دارای خدمات امنیتی داخلی و عملکردهای آنتی ویروس هستند. این خدمات به جلوگیری از نفوذ به شبکه، افزایش امنیت داده‌ها و حریم خصوصی شما و رفع آسیب پذیری‌های شبکه خانگی شما کمک می‌کند. فقط با انتخاب یک روتر ایمن می‌توانید از دردسر به خاطر سپردن و اجرای نکات قبلی خلاص شوید. همچنین اگر نمی‌خواهید روتر خود را جایگزین کنید، محصولات افزودنی جعبه امن زیادی وجود دارد.

از روتر با مدیریت برنامه استفاده کنید.

سازندگان روتر در حال توسعه برنامه‌های پیچیده‌تری برای مدیریت شبکه خانگی هستند و در چند سال گذشته از رابط‌های مشکل‌ساز مرورگر وب دور شده‌اند. یک برنامه روتر اختصاصی با عملکردهای امنیتی به طور مداوم بر امنیت شبکه شما نظارت می‌کند و با ارسال اعلان‌هایی به تلفن یا تبلت‌تان در زمان وقوع حادثه، شما را از مواردی که باید به آن‌ها توجه کنید آگاه می‌سازد. این کار باعث می‌شود که اطلاعات افرادی که به دستگاه‌های شما دسترسی دارند را داشته باشید و به شما را قادر می‌سازد، دسترسی به شبکه را از طریق تلفن خود مدیریت کنید.

قابلیت مدیریت از راه دور را غیرفعال کنید

بعضی از روترها برای دسترسی به پشتیبانی فنی،  قابلیت مدیریت از راه دور دارند. اگر این گزینه فعال باشد هکرها خیلی راحت می‌توانند به شبکه شما آسیب وارد کنند. پس اطمینان حاصل کنید که این حالت در روور شما غیرفعال است.

یک شبکه مهمان ایجاد کنید

تقریباً هر کسی هر چند وقت یکبار مهمان خواهد داشت، و اگر آن‌ها درخواست دسترسی به وای‌فای را بکنند، نمی‌توان درخواست آن‌ها را رد کرد. اما چه می‌داند چه کسی یا چه چیزی ممکن است با آن‌ها وارد شبکه شما شود؟ بهترین راه‌حل برای این مشکل، راه‌اندازی یک شبکه مهمان، با فرض وای فای شماست. روتر از این عملکرد پشتیبانی می‌کند. یک شبکه مهمان نسبتاً از شبکه LAN خانگی جدا شده است، مهمانان شما بدون قابلیت دسترسی به داده‌های خصوصی شما به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند. حتی ممکن است بخواهید با مخفی کردن SSID وای فای منزل خود، فقط اتصال دستگاه‌های مورد اعتماد به شبکه خانگی ممکن سازید و با بررسی دوره‌ای دستگاه‌های جدید متصل شده به شبکه خود، برای دفع مهاجمان، یک قدم جلوتر بروید.

کلام آخر

حفظ امنیت اطلاعات شخصی موضوع مهمی است که امروزه کاربران اینترنت با آن مواجه هستند. در این مقاله راهکارهای افزایش امنیت شبکه بی‌سیم خانگی را برای شما بیان کردیم تا با چند اقدام ساده بتوانید امنیت شبکه خانگی خود را افزایش دهید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. امیدواریم مطالب این بخش برای شما مفید بوده باشد. راستی به نظر شما دیگر چه کارهایی برای افزایش امنیت شبکه وایرلس خانگی می‌توان کرد؟ نظر خود را در قسمت ثبت نظر برای ما بنویسید.

منبع: https://www.tp-link.com/us/blog/51/what-is-home-network-security-and-how-do-i-secure-my-wifi-router-/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button با توتال شبکه تماس بگیرید
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial