به اتمام رسيدن IPv4 به چه معنا است؟ IPv6 چیست؟

به اتمام رسيدن IPv4 به چه معنا است؟ IPv6 چیست؟

به اتمام رسيدن IPv4 به چه معنا است؟ IPv6 چیست؟

25 نوامبر 2019 به همه یادآوری کرد که آدرس‌های آی‌پی نامحدود نیستند. RIPE NCC به صنعت شبکه سازی اعلام كرد که آنها آخرین آدرس‌های IPv4 خود را در اختیار قرار داده‌اند. اما به لطف سال‌ها دور اندیشی و آمادگی، انتقال از IPv4  به IPv6 هموار خواهد بود.

IPv4  چیست و چه چیزی باعث تمام شدن آن شده است؟

پروتکل ارتباطی IPv4 در سال 1977 توسط Vinton Cerf (اغلب از او به عنوان پدر اینترنت یاد می‌شود) ایجاد شد. IPv4 به کامپیوترها اجازه می‌دهد تا در سطح جهانی به یکدیگر متصل شوند و حداکثر تعداد آدرس‌های آن به 4.29 میلیارد محدود شده است، رقمی‌ که در آن زمان کافی به نظر می‌رسید.

به اتمام رسيدن IPv4 به چه معنا است؟ IPv6 چیست؟
به اتمام رسيدن IPv4 به چه معنا است؟ IPv6 چیست؟

اما از زمان توسعه سریع اینترنت موبایل، آدرس‌های آی‌پی باید همزمان هم شبکه‌های ثابت و هم شبکه‌های موبایل را پوشش می‌دادند. این گونه شد که جمعیت اینترنت در سال 2019 به 4.5 میلیارد افزایش پیدا کرد. از این میزان 292 میلیون مربوط به ایالات متحده، 560 میلیون در هند و 854 میلیون به چین اختصاص داده شده است. در نتیجه، این 4.29 میلیارد آدرس IPv4 در اروپا، اروپای شرقی و غرب آسیا در حال تمام شدن است.

چگونه این مسئله روی همه تاثیر می‌گذارد؟ آیا IPv4 و IPv6 باهم سازگار هستند؟

در حالی که دستگاه‌های موبایل باعث افزایش چشمگير آدرس‌های آی‌پی شدند، تعداد فزاینده ای از لوازم خانگی هوشمند و دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند نیز به این تعداد اضافه می‌کنند. همه اینها به آدرس آی‌پی نیاز دارند. IPv6 و IPv4 باهم سازگار نیستند. رشته کاراکترها از لحاظ فرمت، طول و اندازه در این دو متفاوت است. خوشبختانه ما می‌توانیم از طریق فناوری‌هایی مثل Tunneling , Dual Stack و NAT-PT کاری کنیم آنها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از سال‌ها قبل تولیدکنندگان محصولاتی را آماده کرده‌اند که هم از IPv4 و هم از IPv6 پشتیبانی می‌کند.

بین IPv4 و IPv6 چه تفاوت هایی وجود دارد؟

IPv4 - IPv6

اندازه آدرس IPv4، 32 بیت است در حالی که IPv6، 128 بیتی است که می‌تواند با احتساب 1000 آدرس در هر متر مربع کل کره زمین را پوشش دهد. علاوه بر این، IPv6 با امکاناتی از جمله اتصال انتها به انتها، QoS، امنیت و حتی امکان تحرک نسبت به IPv4 پیشرفته‌تر شده است.

چگونه IPv6 به نفع همه است؟

IPv4 - IPv6

بزرگترین فایده آن تعداد آدرس‌های به ظاهر بی‌ پایان آن است. IPv6 گشت و گذار در اینترنت را برای کاربران سریع‌تر و امن‌تر می‌کند. همچنین احتمال ابتلا به بدافزار را کاهش می‌دهد. حتی اگر احتمال پایان دوره IPv4 باشد، جای نگرانی نیست. خیلی از شرکت‌های بزرگ مثل TP-Link سال‌ها است که دستگاه‌های شبکه خود را مطابق با آدرس‌های IPv6 توسعه داده‌اند. خیلی از روترها و دستگاه‌های شبکه حالا از IPv4 و IPv6 به طور همزمان پشتیبانی می‌کنند. ما معتقدیم در نهایت و در آینده نزدیک IPv6 جایگاه اصلی خود را پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button با توتال شبکه تماس بگیرید
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial