تفاوت پچ پنل و سوئیچ چیست؟ + تعریف و نصب هرکدام

در تنظیمات شبکه، یک موضوع که بسیاری از کابران برایشان سوال بوده، تفاوت پچ پنل و سوئیچ است. در این مقاله ابتدا به معرفی پچ پنل و سوئیچ می‌پردازیم و سپس به طور کامل تفاوت پچ پنل و سوئیچ را بررسی می‌کنیم. اگر برای شما هم سوال است که پچ پنل و سوئیچ چه تفاوت‌هایی دارند حتماً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پچ پنل چیست؟

پج پنل یک قطعه‌ای با ظاهر مستطیل شکل است که پورت‌های شبکه روی آن نصب می‌شوند. البته تعداد این پورت‌ها مشخص است، به طوری که گاهی ممکن است ۲۴ پورت و گاهی هم ۴۸ پورت باشد. همچنین این قطعه داخل رک قرار می‌گیرد. در ساختمان سازی زمانی که کابل‌کشی انجام می‌شود و در هر بخش از ساختمان تعدادی سوکت شبکه تعبیه می‌شود، امکان دارد تعدادی از سوکت شبکه‌ها بلا استفاده‌ بمانند. همچنین ممکن است هیچ کاربری، به وسیله آن‌ها به شبکه وصل نباشد. 



محل قرارگیری پچ پنل بین قسمت انتهایی کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه‌ای است. منظور از تجهیزات شبکه‌ای همان سوئیچ، هاب و روتر می‌باشد. کابل‌های شبکه به واسطه پچ پنل به تجهیزات وصل می‌شوند. به طور کلی استفاده از پچ پنل لازم نیست اما در شبکه‌هایی که درحال توسعه هستند استفاده از پچ پنل باعث راحتی کارشان می‌شود.

کاربردهای پچ پنل چیست؟

یکی از مواردی که از پچ پنل استفاده می‌شود، زمانی است که کاربر افزایش می‌یابد و باید سوکت‌ها را به مدار شبکه وارد کرد. در این مورد متخصصین از پچ پنل استفاده می‌کنند‌. به گونه‌ای که همه کابل‌های متصل به سوکت را در مرکز قرارگیری رک، جمع می‌کنند و آن‌ها را به پچ پنل وارد می‌کنند. بعد از آن شماره‌گذاری می‌کنند که زمانی که به آن‌ها نیاز دارند، هر سوکتی را که می‌خواهند به وسیله کابل شبکه به راحتی به سوئیچ وصل کنند.

نکته‌ای که درباره پچ پنل‌ها وجود دارد این است که یک سر همه کابل‌هایی که در ساختمان کشیده شده، وارد پچ پنل می‌شود و ارتباط شبکه را به وجود می‌آورد. پس به طور کلی می‌توان گفت پچ پنل برای مدیریت، طبقه‌بندی را آسان کرده و تعمیر و نگه‌داری، نصب و ارتقا را فراهم می‌کند.

سوئیچ چیست؟

سوئیچ که از نامش هم پیداست در مرکز داده قرار دارد و همه ابزارها را به هم وصل می‌کند تا به یک ارتباط و تسهیم داده در بین ابزارهای گوناگون شبکه دست پیدا کند. سوئیچ به گونه‌ای عمل می‌کند که داده وارد شده، از ورودی چندگانه را به پورت خروجی مورد نظر می‌فرستد تا داده به مقصد اصلی برسد. در ون اترنت، این موضوع که کدام پورت خروجی باید به وسیله آدرس شبکه استفاده شود را در اکثر مواقع، سوئیچ شبکه مدرن مشخص می‌کند. همچنین سوئیچ شبکه نیز به یک دستگاه شبکه کامپیوتری گفته می‌شود که نقطه‌ها و یا دستگاه‌های شبکه را به هم متصل می‌کند.

 

نحوه نصب پچ پنل و سوئیچ

در مراکز داده برای وصل کردن همه ابزارها، به طور معمول از پچ پنل و سوئیچ اترنت استفاده می‌کنند. پچ پنل و سوئیچ روی رک‌ سرور قرار می‌گیرند تا وظایف خود را انجام دهند.  افرادی هستند که مایل به قرار دادن پچ پنل در اتاق ارتباطات خود نیستند. بیشتر تمایل دارند، سیم و کابل‌های زیادی را از پچ پنل به سوئیچ وصل کنند. به طور کلی یک سیستم مدیریت کابل استاندارد می‌تواند این شرایط را فراهم کند. برای این کار یک سیستم کابل‌کشی با طراحی عالی و ساختاریافته وجود دارد. 

تفاوت پچ پنل و سوئیچ

تا اینجا به تعریف پچ پنل و سوییچ پرداختیم، حالا نوبت به بیان تفاوت بین پچ پنل و سوییچ رسیده است. هنگامی که دستگاه‌ها در مرکز داده قرار می‌گیرند با دو ابزار پچ پنل و سوئیچ سروکار خواهیم داشت. زمانی که کابل‌کشی ساخت‌یافته می‌باشد و متناسب با استانداردهای معتبر طراحی شده‌ است، پچ پنل و سوئیچ اترنت به راحتی قابل نصب هستند. همچنین وقتی که تجهیزات داخل رک‌ سرور نصب شده است، به کمک یک کابل منیجر افقی خیلی راحت می‌توانید همه چیز را مرتب و منظم در اختیار داشته باشید.

اما تفاوت مهم پچ پنل و سوئیچ در چیست؟

زمانی که به جلوی پچ‌ پنل و سوئیچ نگاه می‌کنید ردیفی از پورت‌ها را خواهید دید، به همین دلیل بسیاری از کاربران فکر می‌کنند این دو مولفه عملکرد یکسانی نیز دارند. در صورتی که اصلا این طور نیست و در اتاق سرور هر یک عملکرد مخصوص به خود را دارند.

پچ پنل یک مولفه پسیو شبکه است که کابل‌ها قبل از آنکه به سوئیچ برسند، اول از پچ پنل عبور می‌کنند. به بیان دیگر پچ پنل ترمینالی تشکیل شده از پورت‌های شبکه است، که به صورت متمرکز در کنار هم قرار گرفته‌اند. طراحی این پنل به گونه‌ای است که پورت‌های چندگانه شبکه را گروه بندی کرده و باعث سازماندهی شبکه می‌شود‌. برای شناسایی آسان‌تر جریان سیگنال و همین‌طور تشخیص آسان هرگونه مشکل فنی می‌توانید از برچسب‌زنی کابل‌های پچ پنل استفاده کنید.

در مرکز دیتا و در یک رک بزرگ تعداد زیادی کابل وجود دارد که به صورت پراکنده درهم‌آمیخته شده‌اند. این درهم‌آمیختگی علاوه بر اینکه آزاردهنده است، در زمانِ به وجود آمدن مشکل فنی، نیز پروسه عیب‌یابی را با تاخیر مواجه می‌کند. در این مواقع پچ پنل به کمک کاربران می‌آید. از پچ پنل برای سازما‌ن‌دهی و مدیریت دقیق کابل‌ها استفاده می‌کنند. لوازم جانبی دیگری نیز وجود دارد که مانند پچ پنل به سامان‌دهی و شناسایی راحت کابل‌ها کمک می‌کند از جمله مدیریت کننده کابل‌ها.

اما سوئیچ اترنت‌ها برخلاف پچ ‌پنل‌ها یک مؤلفه اکتیو هستند. به طوری که دیتا را به دستگاه‌های مختلف تحت شبکه مانند کامپیوترها، سرورها و دیگر دستگاه‌های دارای آی‌پی مانند دوربین‌های امنیتی تحت شبکه، ارسال می‌کنند. زمانی که به وسیله پچ ‌پنل تجهیزات را به سوئیچ وصل می‌کنید، می‌توانید دستگاه‌ها را به هم وصل کنید. یک نکته جالب اینکه در شبکه محلی وجود سوئیچ ضروری است در صورتی که وجود پچ پنل حتماً لازم نمی‌باشد؛ پس گاهی ممکن است در شبکه‌های محلی اصلا پچ پنل وجود نداشته باشد.

دیگر تفاوت‌ های پچ پنل و سوئیچ

تا اینجای مطلب درمورد عملکرد این دو مولفه صحبت کردیم و متوجه تفاوت پچ پنل و سوئیچ در عملکردشان شدیم اما تفاوت اساسی این دو در کاربرد آن‌ها است.
سوئیچ عملکرد کاربردی دارد، به گونه‌ای که ارتباط میان دستگاه‌ها با یکدیگر را برقرار می‌کند تا دستگاه‌ها بتوانند پیام‌ها را به شکل دقیق‌تری ارسال یا دریافت کنند و بسته‌ها به درستی به نقطه پایانی تحویل داده شوند. اما کاربرد پچ پنل یا ابزار مدیریت کننده کابل، متمرکز کردن کابل‌ها در یک مکان واحد و محافظت از کابل‌های فیبر در برابر صدمات است. دیگر تفاوت پچ پنل و سوئیچ در قیمت آن‌هاست. مسلماً سوییچ‌ در مقایسه با پیچ پنل گران‌تر است.

در نتیجه

در این مقاله به بررسی تفاوت پچ پنل و سوئیچ پرداختیم. به طور کلی می‌توان گفت پچ پنل یک ابزار برای مدیریت کابل‌ها است و هیچ تاثیری در انتقال دیتا ندارد و گاهی نیز وجودش ضرورتی ندارد. اما سوئیچ یک ابزار مهم و کاربردی در راه اندازی شبکه است که جایگزینی ندارد.

 آیا با توجه به اینکه پچ پنل هیچ تاثیری در انتقال داده ندارد می‌توان در کابل‌کشی فیبر نوری از آن استفاده نکرد؟ همچنین می‌توان سیم‌ها را به طور مستقیم به سوئیچ وصل کرد؟ باید گفت اگر تنها چندین کابل داشته باشید، بله می‌توانید از پچ پنل استفاده نکنید. اما در مواردی که قطره اترنت زیاد است وجود پچ پنل مهم است.

ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم پاسخ سوالات خود را در رابطه با تفاوت پچ پنل و سوئیچ، گرفته باشید. اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین اگر نکته‌ای درباره تفاوت پچ پنل و سوئیچ وجود دارد که در این مقاله جا مانده، حتماً با ما درمیان بگذارید.

totalnetwork24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button با توتال شبکه تماس بگیرید
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial