10 تفاوت اصلی دوربین های مداربسته آنالوگ و IP !

تفاوت دوربین آنالوگ و IP

دوربین‌های مداربسته به دو نوع دوربین مداربسته IP یا تحت شبکه و دوربین مداربسته آنالوگ تقسیم‌بندی می‌شوند که ما در این مقاله از توتال شبکه به تفاوت دوربین آنالوگ و IP خواهیم پرداخت. به طورمعمول دوربین‌های مداربسته باتوجه به مکان مورد استفاده به کار گرفته می‌شوند و وظیفه هردو مدل هم یکسان است؛ باید بدانید که تنها تفاوت آنها در عملکردشان می‌باشد. دوربین تحت شبکه درواقع یک دوربین دیجیتال است و برای کنترل و نظارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوربین می‌تواند به طورهمزمان تصاویر را ضبط کرده و توسط شبکه داده‌ها را منتقل کند. دوربین آنالوگ نیز می‌تواند به شیوه قدیمی فیلم‌هایی که ضبط شده‌اند را توسط یک کابل منتقل کند.

امروزه دوربین‌های مداربسته کاربرد زیادی دارند و از آنجایی که بیشتر از آنها برای حفظ امنیت مکان‌های شخصی و عمومی استفاده می‌کنند، محبوبیت زیادی نیز پیدا کرده‌اند. برای اینکه دوربین مداربسته موردنظر خود را بخرید باید دوربین‌های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه را مقایسه نمایید تا بتوانید انتخاب خوب و مناسبی داشته باشید. ما در ادامه این مقاله به مقایسه و تفاوت دوربین آنالوگ و IP می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ همانطور که از اسمش پیدا است، تصاویر را به صورت آنالوگ فیلم‌برداری می‌کند و سپس بر روی بستر کابل کواکسیال به دستگاه مرکزی و یا DVR می‌فرستد. دستگاه DVR هم تصاویر را دریافت کرده و آنها را به دیجیتال تبدیل می‌کند، سپس آن‌ها را فشرده سازی کرده و ذخیره می‌کند. نظارت امنیتی نمایشگر در این سیستم باید به طور مستقیم به دستگاه DVR متصل شود. همچنین این دستگاه می‌تواند به یک مسیریاب و یا مودم نیز متصل شود؛ بدین ترتیب حتی می‌توان تصاویر را روی اینترنت یا یک شبکه داخلی هم منتقل کرد.

دوربین مداربسته دیجیتال (IP Camera)

دوربین مداربسته تحت شبکه از تصویرها به صورت دیجیتالی فیلم‌برداری می‌کنند و سپس تصاویر را روی بستر شبکه کامپیوتری می‌فرستند. همچنین لازم است بدانید که دو روش برای کنترل و ذخیره تصاویر ارسال شده وجود دارد:

روش اول استفاده از NVR است که بهترین روش برای کنترل، مدیریت و ذخیره تصاویر ارسالی در دوربین‌های مداربسته می‌باشد. NVR یک دستگاه مرکزی است که برای دریافت تصاویر دیجیتال ارسالی از دوربین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه تصاویر را پس از فشرده سازی ذخیره می‌کند و امکان متصل شدن روتر یا مودم به دستگاه NVR هم وجود دارد.

در روش دوم نیز می‌توانید از نرم افزار هم استفاده کنید. نرم افزار کارکردی شبیه به NVR دارد؛ البته با این تفاوت که این نرم افزار روی کامپیوتر نصب می‌شود و می‌تواند تصاویر را مدیریت، ذخیره و ارسال کند. برای اینکه از این نرم افزار بتوانید استفاده کنید باید تمام دوربین‌ها را به یک سوییچ وصل کرده و سویچ را هم باید به کامپیوتر خود وصل کنید.

دوربین مداربسته دیجیتال (IP Camera)

10 تفاوت دوربین آنالوگ و IP

امروزه دوربین‌های مداربسته از مهم‌ترین ابزارهای امنیتی هستند که در انواع مختلفی به بازار ارائه می‌شوند. برای اینکه بفهمید کدام نوع دوربین برای شما مناسب‌تر است باید تفاوت دوربین آنالوگ و IP را درک کنید تا بتوانید از یک دوربین مداربسته خوب و مناسب بهره مند شوید. در این بخش به 10 تفاوت دوربین آنالوگ و IP پرداختیم؛ شما می‌توانید با مطالعه موارد زیر از تفاوت میان آنها آگاه شوید.

هزینه

 در اغلب اوقات دوربین‌های مداربسته آنالوگ نسبت به دوربین‌های مداربسته تحت شبکه از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند و دوربین‌های تحت شبکه هزینه زیادی دارند، زیرا برای اجرا به تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری نیازمند می‌باشند.

10 تفاوت دوربین آنالوگ و IP

چگونگی نصب

در دوربین‌های آنالوگ دستگاه مرکزی DVR وجود دارد که این مورد باعث شده نصب و راه‌اندازی ساده‌تری نسبت به دوربین‌های تحت شبکه داشته باشند.

پهنای باند

فیلم برداری آنالوگ به گونه‌ای است که تصاویری با نرخ پایینی را‌ ایجاد می‌کند و به همین دلیل برای ارسال تصاویر به پهنای باند بالایی نیاز ندارد و در نهایت در هزینه هم صرفه‌جویی می‌شود. دوربین‌های تحت شبکه نیز به دلیل تولید سیگنال دیجیتال و تصاویری با کیفیت، باید پهنای باند بالاتری داشته باشند که این مورد باعث افزایش هزینه در این نوع دوربین‌ها شده است.

کابل کشی

از دیگر تفاوت دوربین آنالوگ و IP می‌توان کابل کشی را نام برد. توجه کنید که دوربین‌های آنالوگ باید توسط یک کابل به دستگاه مرکزی وصل شوند که برای این کار کابل‌های زیادی مصرف می‌شود و درنتیجه هزینه زیادی را در پی دارد ولی هر دوربین تحت شبکه توسط یک کابل شبکه با پورت RJ45 به سوییچ متصل می‌شود. همه دوربین‌ها این امکان را دارند که به وسیله یک سوییچ به NVR متصل شوند.

محدودیت یا عدم محدودیت در محل قرارگیری

به دلیل اینکه در دوربین‌های تحت شبکه اتصال به شبکه برای کارکرد آن‌ها کافی است، هیچ محدودیتی از لحاظ محل قرارگیری ندارند ولی به دلیل اینکه دوربین‌های آنالوگ به کابل وابسته هستند و ارسال و دریافت سیگنال‌ها فقط تا فاصله معینی امکان‌پذیر است، در یک مسافت مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کیفیت تصویر

به طور معمول تصاویر با دوربین‌های آنالوگ کیفیت پایینی دارند. زیرا تصاویر دوربین‌های مداربسته آنالوگ در فاصله‌های زیادی و همچنین مقدار زیادی Grain است و این مورد باعث شده که شناسایی چهره اشخاص دچار مشکل شود. بنابراین کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته تحت شبکه از دوربین‌های آنالوگ بسیار بالاتر می‌باشد، به طوری که حتی در برخی دوربین‌های تحت شبکه امکان زوم تا 100 متر هم وجود دارد.

مساحت تحت پوشش

از آنجایی که دوربین‌های آنالوگ عمق تصویر برداری بالایی ندارند، باید با تعداد بالاتری از دوربین‌های آنالوگ مساحت مکان دلخواه را تحت پوشش قرار دهید. در حالی که دوربین مداربسته تحت شبکه حتی به تنهایی هم می‌تواند مساحت تحت پوشش را تا سه برابر دوربین آنالوگ پوشش دهد. پس اگر قصد دارید از تعداد دوربین کمی استفاده کنید از دوربین‌ مداربسته تحت شبکه استفاده نمایید.

رمزنگاری

از دیگر تفاوت دوربین آنالوگ و IP این است که سیگنال‌های دوربین آنالوگ امکان رمزگذاری ندارند و به همین دلیل شنود و همچنین دریافت غیرمجاز سیگنال‌های آنالوگ راحت‌تر انجام می‌شود، درحالی که در دوربین‌های تحت شبکه اینطور نیست و از آنجایی که سیگنال دیجیتال ارسال می‌کنند، امکان رمزگذاری روی این سیگنال‌ها وجود دارد. حتی بعضی مدل‌ها نیز  دارای سیستم رمزنگاری داخلی هستند و قبل از ارسال سیگنال روی کابل، آن را کد می‌کنند.

توانایی PoE

از دیگر تفاوت دوربین آنالوگ و IP هم می‌توان به توانایی PoE اشاره کرد. لازم به ذکر است که یکی از ویژگی‌های مثبتی که دوربین‌های IP دارا هستند، این است که می‌توان حتی فقط با یک کابل شبکه ( PoE ) نیروی برقی که دوربین‌ها نیاز دارند را تامین کرد.

دوربین‌های مداربسته آنالوگ توانایی PoE ندارند و هم به کابل کواکسیال برای انتقال داده به دستگاه ضبط کننده نیاز دارند و هم به یک کابل برای تامین نیروی برق موردنیاز دوربین‌ها نیازمند می‌باشند.

پیچیدگی در راه‌اندازی

باید بدانید که دوربین‌های مداربسته تحت شبکه برای راه اندازی اولیه نیاز به یک متخصص شبکه و همچنین راه‌اندازی IP Camera دارند ولی برعکس دوربین‌های تحت شبکه، دوربین‌های آنالوگ نصب و راه‌اندازی بسیار ساده‌تری دارند.

هوشمندی و مدیریت

دوربین‌های مداربسته IP می‌توانند حرکت، حتی وجود دود و تعداد افراد و همچنین رنگ‌های خاص را بین جمعیت تشخیص دهند. علاوه بر این دوربین‌های تحت شبکه از توانایی مدیریت راه دور نیز برخوردار هستند و می‌توانند تمام تصاویر و یا بخشی از تصویر را به گیرنده‌های مختلفی ارسال کنند.

سخن پایانی

شما با مطالعه این مقاله باید با تفاوت دوربین آنالوگ و IP آشنا شده باشید و بفهمید که در ابتدا انتخاب نوع دوربین مداربسته به نیاز خود شما بستگی دارد و هر نوع دوربین هم دارای نکات مثبت و منفی است. شما باید درهنگام خرید دوربین مداربسته این موضوع را در نظر بگیرید که کدام نوع دوربین می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. البته هر یک از دو نوع دوربین مداربسته‌ای که ذکر شد با توجه به مزایا و معایب خود، نسبت به مدل دیگری حتما برای شما در اولویت خواهد بود. شما باید در هنگام خرید به تمام تفاوت‌هایی که در این مقاله به آنها پرداخته شد، توجه کنید و مواردی مثل هزینه، میزان اهمیت مکان موردنظرتان برای کنترل و نظارت و… را در نظر داشته باشید. امیدواریم که این مقاله موردپسند شما عزیزان واقع شده باشد و در آخر خوشحال می‌شویم که نظرات خود را درمورد تفاوت دوربین آنالوگ و IP با ما در میان بگذارید.

totalnetwork24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button با توتال شبکه تماس بگیرید
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial