شما به عنوان یک تکنسین شبکه : آیا میدانید چگونه به کابل شبکه سوکت بزنید؟

شما به عنوان یک تکنسین شبکه : آیا میدانید چگونه به کابل شبکه سوکت بزنید؟

شما به عنوان یک تکنسین شبکه :
آیا میدانید چگونه به کابل شبکه سوکت بزنید؟

هر فردی که به عنوان یک تکنسین شبکه قصد دارد در شرکتی مشغول به کار شود، باید با یکسری کارهای اولیه در دنیای شبکه آشنایی داشته باشد. یکی از این کارها سوکت‌زنی کابل شبکه است. در این مطلب قصد داریم به شکل اجمالی نحوه سوکت‌زنی کابل شبکه را بررسی کنیم. برای سوکت‌زنی کابل شبکه لازم است ابتدا ملزومات مورد نیاز را تهیه کنید. در این مطلب قصد داریم نحوه سوکت‌زنی کابل شبکه cat6 را بررسی کنیم. وسایل موردنیاز برای سوکت‌زنی به شرح زیر هستند:

  • کابل شبکه (این کابل می‌تواند cat6، cat5 یا هر کابلی باشد که به آن نیاز دارید.)

  • آچار پانچ کابل شبکه

  • سوکت شبکه (cat6، cat5 یا نمونه‌های موردنیاز)

  • سیم‌چین یا تیغ موکت‌بری برای برش دادن سیم‌ها

  • تستر شبکه (اگر به دنبال بررسی صحت درست کار کردن کابل شبکه هستید.)

     

    شما به عنوان یک تکنسین شبکه : آیا میدانید چگونه به کابل شبکه سوکت بزنید؟
    شما به عنوان یک تکنسین شبکه :
    آیا میدانید چگونه به کابل شبکه سوکت بزنید؟

انواع کابل رنگبندی استاندارد کابل شبکه برای سوکت زدن

دقت کنید دو نوع کابل شبکه به‌نام‌های کابل شبکه مستقیم (Straight) و کابل شبکه ضربداری (Cross Over) وجود دارد. همچنین به این نکته دقت کنید در زمان سوکت‌زنی نیز دو استاندارد A و B در اختیار داریم. این استانداردها تنها در رنگ‌بندی تفاوت‌های مختصر با یکدیگر دارند، اما هر دو عملکردی شبیه به یکدیگر دارند. سوکت شبکه‌ هشت محل اتصال برای (سیم‌ها)کابل دارد. رشته‌های کابل شبکه در این محل‌ها قرار می‌گیرند. دقت کنید در زمان سوکت‌زنی و به ویژه زمانی که قصد ساخت یک کابل ضربداری را دارید لازم است در ارتباط با رنگ‌بندی استفاده شده در هر دو استاندارد اطلاعات کافی را داشته باشید.

برای مشاوره و خرید محصولات اکتیو و پسیو شبکه ( رک شبکه , مودم و روتر , پچ پنل و پچ کورد و سوئیچ شبکه و ذخیره ساز NAS و … ) و نظارت تصویری ( دوربین مداربسته , دستگاه ضبط و … ) با کارشناسان توتال شبکه تماس بگیرید . برای سوالات دوربین مداربسته و تجهیزات شبکه خود اینجا کلیک کنید . توتال شبکه نماینده برندهای معتبر داهوا , هایک ویژن , هایلوک و … می باشد .

استاندارد T-568A

در استاندارد فوق، رنگ اولی که در پین شماره یک سوکت قرار می‌گیرد، سفید‌سبز است.

استاندارد T-568B

بیشتر کارشناسان شبکه از استاندارد فوق استفاده می‌کنند. شکل زیر نحوه قرار گرفته سیم‌ها در استاندارد فوق را نشان می‌دهد. برای آن‌که بتوانید به سرعت فرآیند سوکت‌زنی را به سرانجام برسانید، لازم است این دو رنگ‌بندی را با ترتیب درست آن‌ها حفظ کنید. همان‌گونه که در شکل مشاهده می‌کنید سیم‌های دورنگ در پین‌های فرد سوکت و سیم‌های تک رنگ در پین‌های زوج سوکت قرار دارند.

ترتیب رنگ‌ها از چپ به راست به شرح زیر است:
سفید‌نارنجی، نارنجی تک‌رنگ، سفیدسبز، رشته تک‌رنگ آبی، سفیدآبی، تک رنگ سبز، دو رنگ سفید قهوه‌ای و رشته تک رنگ قهوه‌ای.

چه تفاوتی میان کابل مستقیم و کابل ضربداری وجود دارد؟

زمانی که از استاندارد B در دو سر کابل استفاده می‌کنید کابل شما از استاندارد مستقیم پیروی می‌کند، زمانی که از استاندارد A در یک سر کابل و از استاندارد B در سر دیگر کابل استفاده می‌کنید در حقیقت یک کابل ضربداری دارید.

سوکت‌زنی کابل شبکه

  1. اولین کاری که باید انجام دهید، برداشتن بخشی از غلاف یا همان لایه محافظ کابل و جدا کردن سیم‌های زائد است. این‌کار را به وسیله یک تیغ موکت‌بری باید انجام دهید. در مرحله بعد باید پوشش آلومینیومی را جدا کنید تا به نوشته‌های روی کابل دسترسی داشته باشیم. رشته‌های سیم مورد نظر به هم پیچیده خورده‌اند، به همین دلیل لازم است تا پیچ رشته‌ها را باز کنیم تا سیم‌ها به راحتی در دسترس قرار گیرند. اگر ابزارهای مربوطه در دسترس‌تان قرار دارد از یک استریپر استفاده کنید. مزیت استریپر در این است که بدون آسیب‌ وارد کردن به کابل، روکش آن‌را جدا می‌کند. نحوه به‌کارگیری ابزار فوق به این شکل است که باید کابل در میانه دهانه و تیغه استریپر قرار گیرد و در ادامه استریپر را بچرخانید تا روکش کابل جدا شود.

  2. زمانی که روکش کابل شبکه را جدا کردید، با سیم‌هایی در 4 زوج به هم تابیده روبرو می‌شوید. همان‌گونه که اشاره شد باید سیم‌ها را از یکدیگر جدا کرده و مطابق با استانداردی که قصد استفاده از آن‌را دارید سیم‌ها را صاف کرده و کنار یکدیگر قرار دهید.

  3. دقت کنید باید سیم‌هایی با طول یکسان داشته باشید تا در زمان پانج کردن با مشکل خاصی روبرو نشوید.

  4. به‌طور کلی اندازه استاندارد برای بخش فاقد روکش در سوکت‌زنی در حدود 1.5 تا 2 سانتی‌متر است.

  5. پس از آن‌که اندازه سیم‌ها را مشخص کردید، در مرحله بعد باید سیم‌ها را درون سوکت قرار دهید، همچنین بهتر است کمی از غلاف نیز درون سوکت قرار گیرد. دقت کنید رشته‌ها باید به انتهای سوکت و زیر اتصالات قرار گیرند.

  6. اکنون باید با استفاده از آچار شبکه که Crimping Tool نام دارد سوکت را پانچ کنید. یک فشار مختصر برای پانج کردن کافی است. برای اطمینان از این موضوع کافی است این‌کار را دو مرتبه انجام دهید. زمانی که صدای پانچ شدن را شنیدید به معنای آن است که رشته‌ها به درستی پانچ شده‌اند.

  7. برای اطمینان از این موضوع که سیم‌ها به درستی پانچ شده‌اند، کافی است کابل را کمی بکشید تا مطمئن شوید سیم‌ها به درستی در محل قرار گرفته‌اند. همچنین برای اطمینان یکبار دیگر کابل شبکه را بررسی کنید.

  8. زمانی که کابل آماده شد در مرحله بعد باید کابل را توسط تستر آزمایش کنید تا مطمئن شوید به درستی به سوکت متصل شده است. دقت کنید که تسترها از دو بخش مجزا ساخته شده‌اند که بخش بزرگ‌تر شامل دو ورودی جک RJ45 و RJ11 است. برای آزمایش کابل دو سر کابل شبکه را که سوکت زده‌اید به سر RJ-45 روی دستگاه متصل کرده و سپس تستر را روشن کنید. تستر شامل 9 لامپ کوچک است که وضعیت سیم‌های 1 تا 8 کابل شبکه را نشان می‌دهد. لامپ G نیز وضعیت اتصال نویزگیر را نشان می‌دهد. اگر کابل شبکه سالم باشد تمامی لامپ‌های تسترها روشن می‌شود، اما اگر برخی از لامپ‌ها روشن نشدند، به معنای آن است که سوکت‌زنی اشتباه انجام شده یا کابل مشکل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button با توتال شبکه تماس بگیرید
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial